Varje försommar har vi en återkommande – och emotsedd – programpunkt: Årets jazzfestival, vad bjuder den på? De senaste åren har vår klubbkamrat, tillika Jazzfestivalgeneral och -grundare, Thomas Lantz gett oss denna förhandstitt. I år dubblerades glädjen då Thomas anträdde talarstolen med Jan Lundgren, medgrundare till Festivalen och musikalisk ledare för den under de i år 15 år som Festivalen funnits till.

Det var spännande att lyssna på de två lägga ut texten. Festivalens rötter började gro på ett tåg mellan Kastrup och Ystad, då de två kom från var sin resa och skulle hem. Jan kom från en jazzfestival och Thomas från en konferens. Medans rälsen svepte förbi kom Jan fram till frågan ’varför kan vi inte ha en egen Festival i Ystad’? Och med ett ’Javisst’ från Thomas, så var saken klar. Och så blev det också, och den första Festivalen gick av stapeln 2010 efter blott sex månaders förberedelser. En omöjlighet kunde förståsigpåare utbrista. Men verklighet blev det.
 
2010 års Jazzfestival blev en stor framgång med 15 konserter och 3000 besökare. Ett besökarantal som ökade år för år fram till 2019 då man gjorde 60 konserter med 10000 besökare. Då slogs bromsen på för de ideellt arbetande festivalgeneralerna, som åren därpå drog ned utbudet till en nivå som motsvarade vad de och de många ideellt arbetande medarbetarna och volontärerna mäktade med. Om kvantiteten minskade, så gällde det inte kvaliteten på konserterna, och de unika spelrummen i vackra Ystad.

Årets Jazzfestival följer den nu utstakade vägen med fyra konserter om dagen i fem dagar. Under dagarna 31 juli – 4 augusti. Som traditionen bjuder inleds Festivalen med Yazzparaden genom Ystad, något som blivit en omtyckt tradition som lockar tusentals åskådare varav flera deltar i festtåget. I år går populära Gunhild Carling i täten för tredje gången. Varje år utser jazzfestivalen en Festival-Tornväktare. I år är det multiinstrumentalisten Gunhild Carling som ska klättra de 107 smala trappstegen upp i S:ta Maria kyrkas torn och inviga festivalen. Hon blir därmed en i raden av tornväktare som sedan 1748 blåst i luren från tornet varje kväll. Gunhild Carlings uppdrag sträcker sig förstås bara över en kväll.

Festivalen siktar också på bredd i utbudet till skillnad från en del andra festivaler som satsar på en genre eller dylikt. Årets program uppvisar denna bredd, med – som Jan Lundgren sade – en viss brasiliansk touch.’

Konsert staplades på konsert, med Jans engagerade kommentarer, Ett urval kan ses i bildmaterialet på denna sida. Vi fick oss till livs vad det speciella var för varje evenemang som går av stapeln på Ystads vackra teater, på Ystads saltsjöbad, en mindre gård i staden, på Klosterkyrkan och avslutningsvis på Charlottenlunds gård. Spännande musik i otroligt fina miljöer.

Vi kan bara tacka Jan och Thomas för denna förhandstitt på vad som komma skall. Ni satte extra krydda på presentationen, och fick nog flera att börja tänka på biljettköp. Thomas kunde berätta att biljetter till vissa konserter redan börjat gå åt, och rekommenderade oss att bli en av Jazzfestivalens vänner med alla de fördelar som följde med en sådan anknytning. Stort och varmt tack Thomas och Jan. Och all framgång i år med. För den som vill kika närmare på programmet så går det utmärkt att kika på https://ystadjazz.se/. Och köp gärna biljetter redan nu.

Text och bild: Bruno Beijer