Dagens höstgråa färger lystes upp av vår gäst Paula Nilsson, som sedan några månader är kommunalråd, kommunstyrelsens ordförande med mera.

Det som började som ett föredrag övergick snabbt till en livlig frågestund efter det att Paula presenterat sig själv och sin bakgrund. Med begynnelse inom bl.a. Spedition, och fångvården innan hon blev lärare och biträdande rektor – har Paula varvat med ett politiskt liv under många år. I dagens åhörarskara fanns också Paulas företrädares företrädare, vår klubbkamrat Thomas Lantz, som följt Paulas karriär i många år, nu som supporter.

Paula inbjöd till frågor. De blev många med beröring till Ystads vägval idag och imorgon. God ekonomi varvat med stora skulder. Vad kan man göra åt det? Planer för den infrastruktur som påverkas inte minst av Ystads roll som hamnstad. Vägbyggen, hamnstaden och mycket annat kom då upp. Förenkling av byråkratin. Byarnas roll och – framfördes det – styvmoderliga behandling. Och mycket annat.

Stort och varmt tack Paula för att Du ville besöka oss och för att Du så generöst delade med Dig utan att trampa över sekretessens ramar. Vi hoppas att få se Dig igen närhelst det passar Dig.

Nästa vecka förflyttar vi oss från nutid till en svunnen tid. Geologiprofessor Birger Schmitz gästar oss och berättar om sin forskning vid Lunds universitet till temat ’Dinosauriernas död, meteoriterna och livets väg’. Spännande så det förslår. Varmt välkomna alla medlemmar och gäster.

Text och bild: Bruno S Beijer