Galaxer i mina braxer, sa Kapten Zoom, det var ett svenskt barnprogram från 1976 i fem avsnitt producerade av Sveriges Television.

Vid måndagens välbesökta klubbmöte berättade professor Peter Apell under rubriken: Exoplaneter - finns dom? Inlevelsefullt och pedagogiskt berättade Peter om våra planeter och galaxer.
För en simpel humanist som knappt kan multiplikationstabellen var det inte helt enkelt att begripa allt i Peters presentation, dock kunde jag ta till mig att rymden är lite större än en kolonilott. Tiotusentals ljusår, solskuggor och annat gör att det inte är helt enkelt att fara runt i rymden och skaffa information om planeter och deras sätt att förhålla sig till vårt förstånd. Huruvida det finns liv på andra planeter än Jorden är fortsatt ovisst men varför inte? Nödvändigtvis behöver de inte se ut som oss och vara tvåbenta. Som alltid när universum kommer på tapeten är frågorna fler än svaren.

Peter, öronen stod på vid gavel och alla var imponerade av ditt föredrag. Vi ser gärna fram emot att du vid tillfälle berättar om Svarta hål. Bara för att man inte fattar allting så är det ingen garanti för att man inte är nyfiken.

Och om nu kapten Zoom hade galaxer i brallorna så hade vi i dag galaxer både här och där.

Peter, stort tack för din medverkan och vi ser fram emot flera möten med dig, gärna som medlem i vår välsmakande klubb.

På måndag är det en historia om Öresunds siste pirat. Kan bara säga att det här är en historia i hästväg och det mesta är (kanske) sant. Redaktör Ulf R Johansson vet att berätta. Varmt välkommen åter Ulf. Och varmt välkomna alla medlemmar och gäster.

Text: Erik Jonsson, Foto: Bruno Beijer